sekcja szybowcowa | sekcja samolotowa | sekcja motolotniowa | galeria | kontakt | lotnisko | strona główna

SEKCJA SZYBOWCOWA

    Witamy w sekcji szybowcowej. Czy marzyłeś kiedykolwiek o lataniu? Ale nie lataniu głośnymi i dużymi samolotami pasażerskimi, a lataniu w ciszy, wysoko i blisko chmur. Dopiero wtedy możesz poczuć się ptakiem. Jeśli chcesz przeżyć niezapomnianą przygodę i poznać wspaniałe uczucie wznoszenia się nad Ziemią, to czas najwyższy rozpocząć szkolenie szybowcowe. Jak zacząć możesz przeczytać na tej stronie. Aby zobaczyć bliżej jak wygląda latanie szybowcowe zapraszamy Ciebie do obejrzenia zamieszczonych tutaj zdjęć oraz do odwiedzenia nas "na żywo" na lotnisku.

Cobra SP-2673

Przejdź do:

Partnerzy wydarzenia FLoT 2017:
Zieleń Serwis Daiglob

WYNIKI SPORTOWE

    Tabela rekordów szybowcowych Aeroklubu Suwalskiego opracowana przez Pawła Krzyszkowskiego. Wyniki są podzielone ze względu na typ szybowca. Jeśli zauważysz jakieś błędy, proszę o informację na adres e-mail (w dziale kontakt).

najlepsze wyniki na szybowcu Pirat
trójkąt 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Olecko - Kolnica - Suwałki
104 km
73,41 km/h
22-05-1992
trójkąt 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Franciszek Ambrosewicz
Suwałki - Białystok - Sejny - Suwałki
224 km
50,33 km/h
26-05-1993
trójkąt 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
trójkąt 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
docel-powrót 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Rafał Laskowski
Suwałki - Suchowola - Suwałki
114 km
50,6 km/h
26-04-1998
docel-powrót 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Jan Gliński
Suwałki - Białystok - Suwałki
216 km
61,2 km/h
31-08-1991
docel-powrót 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Jan Gliński
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
59,61 km/h
27-06-1992
docel-powrót 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
najdłuższy przelot
pilot:
trasa:
odległość:
data:
Jan Gliński
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
27-06-1992
nawiększa wysokość
pilot:
wysokość:
miejsce:
data:
-
-
-
-
najlepsze wyniki na szybowcu Junior
trójkąt 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Kolnica - Olecko - Suwałki
104 km
105,76 km/h
03-06-1992
trójkąt 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Węgorzewo - Sejny - Suwałki
213 km
69,08 km/h
05-08-1992
trójkąt 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Franciszek Ambrosewicz
Suwałki - Hajnówka - Giby - Suwałki
337 km
64,64 km/h
24-07-1994
trójkąt 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
docel-powrót 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Paweł Krzyszkowski
Suwałki - Suchowola - Suwałki
114 km
60,0 km/h
01-06-1999
docel-powrót 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Marian Chojnowski
Suwałki - Białystok - Suwałki
216 km
88,59 km/h
13-05-1988
docel-powrót 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Marian Chojnowski
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
67,74 km/h
14-05-1988
docel-powrót 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Hajnówka - Giby - Białystok - Suwałki
516 km
61,45 km/h
13-05-1988
najdłuższy przelot
pilot:
trasa:
odległość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Hajnówka - Giby - Białystok - Suwałki
516 km
13-05-1988
nawiększa wysokość
pilot:
wysokość:
miejsce:
data:
Paweł Krzyszkowski
3850 m
Suwałki
27-09-2001
najlepsze wyniki na szybowcu Puchacz
trójkąt 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Robert Sudnikowski
Suwałki - Kolnica - Sejny - Suwałki
104 km
97,5 km/h
23-07-1994
trójkąt 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
trójkąt 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
trójkąt 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
docel-powrót 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Paweł Krzywicki
Suwałki - Suchowola - Suwałki
114 km
35,0 km/h
08-08-2002
docel-powrót 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Paweł Raczkowski
Suwałki - Białystok - Suwałki
216 km
58,12 km/h
31-08-1991
docel-powrót 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Marian Chojnowski
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
60,38 km/h
02-07-1989
docel-powrót 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
najdłuższy przelot
pilot:
trasa:
odległość:
data:
Marian Chojnowski
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
02-07-1989
nawiększa wysokość
pilot:
wysokość:
miejsce:
data:
-
-
-
-
najlepsze wyniki na szybowcu Jantar Standard
trójkąt 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Rafał Laskowski
Suwałki - Olecko - Sejny - Suwałki
111 km
114,83 km/h
05-08-2000
trójkąt 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Robert Sudnikowski
Suwałki - Białystok - Rozedranka - Suwałki
222 km
97,94 km/h
08-07-1991
trójkąt 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Białystok - Hajnówka - Suwałki
314 km
98,12 km/h
19-06-1991
trójkąt 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
docel-powrót 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
docel-powrót 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Białystok - Suwałki
216 km
79,5 km/h
23-06-1992
docel-powrót 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Franciszek Ambrosewicz
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
66,62 km/h
18-08-2003
docel-powrót 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
wielobok 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Paweł Krzyszkowski
Suwałki - Hajnówka - Giby - Białystok - Suwałki
516 km
81,6 km/h
27-07-2002
najdłuższy przelot
pilot:
trasa:
odległość:
data:
Robert Sudnikowski
Suwałki - Hajnówka - Giby - Białystok - Suwałki
516 km
01-06-1990
nawiększa wysokość
pilot:
wysokość:
miejsce:
data:
-
-
-
-
najlepsze wyniki na szybowcu Jantar 2B
trójkąt 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Olecko - Kolnica - Suwałki
104 km
109,47 km/h
26-07-1989
trójkąt 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Węgorzewo - Sejny - Suwałki
213 km
89,37 km/h
11-05-1989
trójkąt 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Hajnówka - Białystok - Suwałki
314 km
82,89 km/h
10-05-1989
trójkąt 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Olsztyn - Gródek - Suwałki
517 km
92,32 km/h
25-05-1990
docel-powrót 100 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
-
-
-
-
-
docel-powrót 200 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Białystok - Suwałki
216 km
86,97 km/h
10-06-1991
docel-powrót 300 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Hajnówka - Suwałki
312 km
122,35 km/h
21-05-1990
docel-powrót 500 km
pilot:
trasa:
odległość:
prędkość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Radzyń Podlaski - Suwałki
512 km
93,37 km/h
01-06-1990
wielobok 300 km
wielobok 500 km
najdłuższy przelot
pilot:
trasa:
odległość:
data:
Dariusz Wiśniewski
Suwałki - Pułtusk - Raczki - Pułtusk - Suwałki
754 km (98,35 km/h)
22-05-1989

JAK ZACZĄĆ LATAĆ SZYBOWCEM?

    Aby latać szybowcem musisz przejść kurs w aeroklubie. Po pomyślnie zakończonym szkoleniu podstawowym uzyskujesz III klasę pilota szybowcowego, co wiąże się z przyznaniem odznaki z trzemam mewkami. Możesz wówczas wykonywać samodzielnie loty na szybowcu, na którym byłeś szkolony. Ale żeby rozpocząć latanie musisz spełnić kilka warunków:

    Wiek:
W roku rozpoczęcia szkolenia musisz skończyć przynajmniej 16 lat. Jeżeli jednak nie masz jeszcze 18 lat, musisz uzyskać zgodę rodziców. Nie ma oczywiście żadnej górnej granicy wieku.

    Zdrowie:
Musisz odbyć wstępne badania lotniczo-lekarskie w jednym z wymienionych ośrodków:

  • Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich we Wrocławiu
  • Specjalistyczna Lotniczo-Przemysłowa Przychodnia Lekarska PLL LOT S.A. w Warszawie
  • Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej w Warszawie
    Badania nie są skomplikowane ani trudne do "przejścia". "Żelazne zdrowie" lotników jest jedynie mitem. Pilotami są ludzie z wadą wzroku lub wysokim ciśnieniem i jest to całkowicie dopuszczalne i bezpieczne. Skierowanie na badania lotniczo-lekarskie wydaje Aeroklub Suwalski.

    Wiedza:
Przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego musisz zapoznać się ze stroną teoretyczną latania. Zajęcia kursu teoretycznego dotyczą przeróżnych tematów:

  • budowa i eksploatacja szybowców
  • meteorologia
  • wyposażenie radiowe
  • nawigacja
  • higiena lotnicza
  • historia lotnictwa
  • prawo lotnicze
  • przepisy wykonywania lotów
  • aerodynamika i mechanika lotu
  • przyrządy pokładowe
  • urządzenia startowe
  • spadochrony i technika skoku ratowniczego
    Informacje na cześć z powyższych tematów możesz znaleźć tutaj. Kurs teoretyczny jest zakończony egzaminem, po zaliczeniu którego można juz przejść do pierwszych lotów.

    Szkolenia praktyczne odbywa się na szybowcach dwumiejscowych Puchacz oraz Bocian. Starty odbywają się za wyciągarką. Przyszły pilot uczy się lotu po prostej, zakrętów, startu i lądowania oraz wielu innych elementów lotu. Po ich opanowaniu uczeń wykonuje tzw. lot egzaminacyjny i po jego zaliczeniu może wykonać PIERWSZY LOT SMODZIELNY, który jest zawsze olbrzymim przeżyciem. Po wykonaniu 15 samodzielnych lotów, uczeń-pilot uzyskuje III klasę pilota szybowcowego i może zdobywać dalsze umiejętności latając w aeroklubie.


NASI PILOCI

Instruktorzy:

  • Krzyszkowski Paweł
  • Ostasiewicz Józef
  • Sudnikowski Robert
  • Szuliński Andrzej
  • Wiśniewski Dariusz

Piloci:

  • Ambrosiewicz Franciszek
  • Borowiec Norbert
  • Boruta Marek
  • Gliński Jan
  • Herczyński Krzysztof
  • Pietkiewicz Stanisław
  • Pypczyński Leszek
  • Stachowicz Łukasz

sekcja szybowcowa | sekcja samolotowa | sekcja motolotniowa | galeria | kontakt | lotnisko | strona główna